تنظیم زوایـای چرخ‌ها از عوامل بسیـار مـهم درون ایمنی خودرو و عمر تایر است. علت لاستیک سابی چرخ عقب هم ترازی و بالانس صحیح چرخ‌ها، علت لاستیک سابی چرخ عقب استواری و پایداری خودرو و بیشینـه تماس تایر با سطح جاده را تضمـین مـی‌کند. علت لاستیک سابی چرخ عقب زوایـایی کـه موقعیت چرخ را بیـان مـی‌کنند بـه سه زاویـه کمبر (Camber)،تر (Caster) و تئو (Toe) تقسیم مـی‌شود.

کمبر Camber :

زاویـه کمبر را شاید بیشتر از دو زاویـه دیگر شنیده باشید. زاویـه‌ای هست که حاصل از امتداد خط عمود بر سطح جاده و امتداد تایر (با دید از جلو بـه خودرو) مشاهده مـی‌شود. درون صورتی کـه تایرها کاملاً عمود بر روی سطح جاده باشند، زاویـه کمبری وجود نخواهد داشت (کمبر صفر). زاویـه کمبر مثبت زمانی اتفاق مـی‌افتد کـه قسمت فوقانی تایر بـه سمت خارج خودرو منحرف شده باشد و زاویـه کمبر منفی زمانی حادث مـی‌شود کـه قسمت فوقانی تایر بـه سمت داخل خودرو متمایل باشد. (با دید از جلو بـه خودرو)

زاویـه کمبر مثبت به منظور حالنی کـه نیـاز بـه بارگذاری روی خودرو هست مورد استفاده واقع مـی‌شود. درون این صورت، زمانی کـه خودرو دارای بار کامل مـی‌باشد، زاویـه کمبر صفر مـی‌گردد. زاویـه کمبر منفی بـه علت داشتن جلوه زیباتر نسبت بـه زاویـه کمبر مثبت و البته بیشتر بـه خاطر داشتن مشخصه‌های بهتر خوش‌فرمانی، بیشتر مورد استفاده خودروهای اسپرت قرار مـی‌گیرد. اکثر رانندگان ماهر بـه دلیل چسبندگی و چنگ زدن خودرو بـه کف جاده درون هنگام پیچیدن‌های سنگین، زاویـه کمبر منفی را ترجیح مـی‌دهند. هرچند درون مواقعی کـه خودرو درون مسیر مستقیم درون حال شتاب گیری هست زاویـه کمبر منفی زاویـه تماس خودرو با کف جاده را کاهش مـی‌دهد.


متأسفانـه زاویـه کمبر منفی منجر بـه پدیده‌ای بـه نام فشار (ضربه) کمبر مـی‌شود (Camber Thrust). هنگامـی کـه هر دو تایر بـه صورت کمبر منفی نصب شده‌اند که تا زمانی کـه ارتباط هر دو چرخ با سطح جاده برقرار است، بـه یکدیگر فشار مـی‌آورند کـه تا اینجای کار مشکلی دیده نمـی‌شود. هنگامـی کـه یکی از تایرها ارتباط خود را بـه هر دلیلی با جاده از دست مـی‌دهد تایر دومـی دیگر نیروی مخالفی بـه تایر اولی وارد نمـی‌کند و نتیجه آن از دست رفتن نیروی ترکشن (جلوبرنده) است.

زاویـه کمبر صفر باعث ساییدگی بیشتر تایر درون مدت زمان طولانی مـی‌شود. هر چند عملکرد مناسبی سر پیچ بر ما بـه ارمغان نمـی‌آورد. درون انتها حتما خاطر نشان کنم کـه زاویـه کمبر بهینـه وابسته بـه نوع رانندگی شما و شرایطی کـه خودرو درون آن قرار دارد، است.

کسترCaster :

تصور زاویـهتر شاید کمـی مشکل باشد ولی بـه زاویـه‌ای خطاب مـی‌شود کـه امتداد محور فرمان با محور عمودی تایر مـی‌سازد.تر مثبت زمانی اتفاق مـی‌افتد کـه امتداد محور فرمان درون قسمت فوقانی تایر بـه سمت خودرو باشد وتر منفی هم زمانی اتفاق مـی‌افتد کـه امتداد محور فرمان درون قسمت فوقانی تایر بـه سمت خارج خودرو متمایل باشد.

زاویـهتر مثبت خودرو را درون سرعت‌های بالا بسیـار پایدارتر و همچنین تمایل تایر را بـه چسبندگی بیشتر مـی‌کند. این عامل سبب فرمان گیری بیشتر هم مـی‌شود.


اکثر خودروها دارای کراس-کستر هستند. کراس-کستر کمـی با زاویـه کمبر وتر متفاوت است. عاملی کـه سبب دریفت خودرو بـه سمت راست درون هنگام غلتیدن (رول) خودرو مـی‌شود، همـین کراس-کستر است. این یک ویژگی ایمنی هست که هنگامـی کـه راننده کنترل فرمان خودروی خود را از دست مـی‌دهد بـه سمت راست جاده کشیده مـی‌شود که تا از رویـارویی با ترافیک پیش رو جلوگیری بـه عمل آید.

تئو Toe:

شاید راحت‌ترین تصور درون بین دو زاویـه دیگر همـین زاویـه تئو باشد. تئو از امتداد تایرها با خط موازی با راستای امتداد اصلی تایر (با دید از بالا بـه خودرو) تشکیل مـی‌شود. انتخاب درست زاویـه تئو مـی‌تواند درون عمر تایر و ساییدگی عاج تایر تأثیر بـه سزایی داشته باشد. درهرصورت، زمانی کـه تایرها بـه سمت داخل یـا خارج اشاره مـی‌کنند ساییدگی عاج تایر حتماً رخ مـی‌دهد هر چند به منظور عملکرد بهتر خودرو و پایداری بیشتر فدا شدن عاج تایر چندان مورد بحث قرار نمـی‌گیرد.

زاویـه تئو مثبت زمانی هست که هر تایر طرفین یکدیگر را درون اصطلاح نگاه کنند! زاویـه تئو مثبت هر دو تایر را مجاب مـی‌کند که تا نیروی مخالف همدیگر تولید نمایند کـه در واقع قابلیت دور زدن را کاهش مـی‌دهد. هر چند مثبت بودن این زاویـه مشخصه‌های رانندگی مستقیم‌الخط را بهبود مـی‌بخشد.

به طور معمول تایرهای عقب دارای زاویـه تئو مثبت هستند که تا اینکه مقاومت درون برابر رول خودرو را کم کند. زاویـه تئو منفی معمولاً درون تایرهای جلو مورد استفاده قرار مـی‌گیرد و دقیقاً بر عدلایل قبلی حاکم است.

زاویـه تئو منفی قابلیت دور زدن با سرعت‌های بالای خودرو را افزایش مـی‌دهد. هنگام دور زدن چرخ‌های داخل پیچ زاویـه بیشتری بـه خود مـی‌گیرند، درون نتیجه شعاع گردش چرخ‌های داخلی بیشتر از چرخ‌های خارجی مـی‌شود و این عامل دقیقاً موجب پیچیدن بهتر خودرو مـی‌شود.

در نـهایت زاویـه تئو منفی قابلیت‌هایی کـه یک خودرو درون هنگام رانندگی مستقیم نیـاز دارد را کاهش مـی‌دهد. باعث مـی‌شود هر گونـه تغییری درون جهت حرکت مـی‌تواند باعث تمایل خودرو از جهتی بـه جهت دیگر شود.

انواع سائیدگی لاستیک درون حالات مختلف

ویدئوی آموزشی سیستم تعلیق و زوایـای چرخهای خودرو

* توضیحات از پدال اقتباس شده اند.

: علت لاستیک سابی چرخ عقب




[زوایـای چرخهای خودرو و انواع سائیدگی لاستیک علت لاستیک سابی چرخ عقب]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 18 Jul 2018 23:42:00 +0000